Bismillah....
Image Hosted by ImageShack.us

Saturday, September 13, 2008

Salam Sahabat2 SMRPB 1987-1991 (Bhg. 1)

Salam sejahtera, salam Ramadhan al-Mubarak, salam penuh ukhwah.

Tiba giliran aku pula nak berceloteh di sini, terima kasih kpd mizan n epoi yg menyediakan ruang yg amat bermakna ini, jasa kalian berdua akan dikenang.... Terima kasih juga sebab memberi peluang kpd aku untuk menulis, yelakan asyik kenangan dan memori di fikiran aje, lebih baik ditulis dan dibaca sama2. Sekurang2 nya teringat2 la kita memori zaman remaja di bainun, pahit manis, kelat, masin, macam2 ada.

Mohon maaf jika ada ketinggalan, kesilapan fakta, atau ada yg terlepas pandang dlm tulisan2 aku ni nanti, almaklum dah lama sangat sejak kali terakhir meninggalkan smrpb yg penuh bersejarah.

Ok, aku mulakan dgn kali terakhir, ada program Form 5 ke pantai timur lepas SPM, kami termasuk la aku, Hisham Ibrahim, Zaileha, Farah Husna dll kena pergi ke KL utk majlis penganugerahan lencana SLAD. Jadi geng2 ni tak pegi la ke Kelantan/Ganu. Tu la sebab takda gambar kitaorang masa kat sana.

Dapat je result SPM, jumpa la balik kawan2. tupon kejap aja, aku terkejar2 nak ke pekan ipoh (sekarang bandaraya), nak pergi kelas komputer. Lepas tu, tak jumpa la sapa2 lagi. Lebih kurang macam loss contact la. Masa dulu mana ada handfon nak SMS ke apa ke, tepon rumah adala, tu pon caj mahal, mana ada Let's Talk TM!

Orang pertama aku jumpa lepas tu adalah Lon (a.k.a Lonaddi) di ITM Caw. Perlis, sekarang dah tukar UiTM. Ok gak, ada geng kat situ. Tapi kejap je, belum abis MSR (kira cam orientation week la), Lon keluar, masuk ke UIA. Dah ilang geng aku kat situ. Rupa-rupanya, Zaileha pon ada kat sana, amik kursus DPIM(org ITM taula kursus2 ni), aku amik DIA. Jumpa gitu2 je, lagipon perempuan kan, almaklumla ITM kawalan keselamatannya ketat la jugak.

Itula geng yg aku kenal, ha lupa plak. Ada senior kita di sana, Rasydan Alias dan Badrul Hisham. Ok gak kenal senior ni, takla teruk kena buli dek senior, selamat..... Lepas tu jumpa plak Bakhtiar, dia amik DBS (org ITM kata Drebar Bas Sekolah,....sebenarnya Dip. in Buss. Studies). Bakhtiar mungkin masuk intake lain dari aku, tu sebab lambat jumpa dia.

Lepas tu, aku rasa tak jumpa sapa2. Kalau ada pon Fahrizal Asmy sebab dia dok kat Manong, adala beraya kat rumah aku. Fakril pon penah la sampai ke Parit. Masa di ITM Perlis, ada lawatan ke UUM, jumpa la jugak ngan kawan2 smrpb di sana. Antaranya Mazlan Z.K.

Abis je DIA di ITM Perlis, aku sambung belajar di ITM Shah Alam, amik degree plak. Pon sama gak, tak jumpa kawan2. Akhirnya jumpa gak ngan Sam (a.k.a Shamsul Amri), dia amik Adv. Dip. in Transport, tapi lain school (faculty) tapi sama bangunan. Kekadang je bertembung, tapi biasanya sibuk nak gi kelas masing2. Masa cuti semester, memang aku balik kampung, dok Parit je la, takda keje2 ni sebab cuti pendek je, cam cuti sekolah. Adala juga jumpa Tokey Blog ni, Epoi (a.k.a Saiful Bahri) di Parkson Batu Gajah.

Lama gak aku di perantauan ni, selalu jugak la nyanyi lagu Dendang Perantau bila time nak raya. Di UiTM Shah Alam, aku jumpa plak ngan Hafsah, cuma dia masuk lambat sikit, intake kemudian drp. aku. Tapi penah gak kelas sama ngan dia, Kelas Buss. Stats., Hafsah tau la citer ni, hehe. Ada jugak la sorang dua kawan2 smrpb perempuan yg aku jumpa, termasuklah Zahariah, Norhayati (ye la kot), kalau aku tak silap sebut nama la. Tapi semuanya jumpa2 gitu la, aku pon bkn nya peramah sangat kot (entah la kot), tapi bukan sombong, segan je kot.

Abisje degree di Shah Alam, aku terus kerja di sana. Dulu ada dengar Ruslan keje kat Watson KL, dekat Puduraya. Baru nak pergi, dia off plak haritu. Tak dapat la jumpa. Takde rezeki nak jumpa la tu. Aku kerja di audit firm melayu di shah alam. Tahun 1998, aku ditugaskan oleh bos aku di PORLA (sekarang dikenali sbg. Lembaga Minyak Sawit Malaysia). Di sana, baru je aku kerja, Hafsah pon masuk kerja kat situ jugak. Almaklumla, di Shah Alam ni, audit firm Melayu leh dikira ngan jari. Jumpa lagi Hafsah. Dia jadi assistant aku, tupon sebab aku senior je, degree level sama je. Tahun 1999 aku resign, Hafsah ganti tempat aku. Aku resign sebab nak keje di Ipoh, nak balik kampung. Kira gamble je, ada keje ke takda, aku resign gak. Dahla masa tu memang ekonomi meleset. Hujung 1997, 1998 dan 1999.

Akhirnya aku pon balik kampung, jadila sbg penanam anggur terhormat lebih kurang 6-7 bulan. Bukan apa, kalu nak dicerita bab menanam anggur ni, aku dah meniti zaman tu, tu la sebabnya aku kena jaga betul kerja yg ada sekarang ni sebab bukannya senang nak dapat kerja, ramai lagi org kat luar sana berebut2 nak kan kerja. ...........................................bersambung dlm Bhg.2

No comments: